You are here
Textos per al debat - noviolència
Aquí van uns textos com a aportació al debat sobre la noviolència: uns apunts d'en Pere Ortega, i una llista de tipus d'accions noviolentes.
Noviolència
de Pere Ortega
Thoreau, Gandhi
La noviolència pels Gandians és una opció de vida (Ahimsa, Satyagraha). Igual a Pau interior, amor a tot el que t’envolta, buscar la veritat. Desobeir tot el que contradiu la veritat.
És un pensament que posa en el centre de l’acció política, la consciència, és a dir, la persona.
El pensament de Marx i els seus seguidors posen l’enfasi en l’objectiu final i tot s’ha de sacrificar per aconseguir aquest objectiu. Marx no reflexiona sobre els mitjans i fa seva la màxima de Hegel “que la guerra (i la violència) són el motor de la Història”. Greu error que han pagat amb escreix tots els seus seguidors.
(Sobre aqust punt és bo llegir a Paco Fernández Buey “Ni tribunos” ed. Paidos,primer capítol. és dels pocs marxistes que han fet aquesta reflexió)
Si la fi justifica els mitjans, la violència, en qualsevol de les seves formes podrà ser utilitzada per qualsevol de les parts. Llavors, no podem tenir cap dubta que la injustícia es troba tant en els mitjans com en les fins.
Gandhi diu el contrari: “el fi está en els mitjans com l’arbre està en la llavor”. I que no es poden separar els fins dels mitjans, i que aquests deuen estar guiats per criteris morals. Si s'utilitza la violència, s'aconseguirà més violència. I va demostrar, a través de l'acció directa noviolenta i la desobediència civil, com un país podia lluitar per la seva independència i enfrontar-se a les estructures econòmiques i polítiques imposades en l'Índia per l'imperi britànic sense recórrer a la violència armada.
Gandhi, diu “es recull exactament el mateix que es sembra”.
En primer lloc, combatre en el terreny de la violència, significa donar avantatge a qui posseeix major capacitat per a exercir la violència o, el que és el mateix, a qui té més recursos econòmics. La contra-violència sol ser una resposta dels oprimits, i aquests normalment tenen molts menys recursos que els seus opressors.
En segon lloc, l'èxit d'una política revolucionària basada en la lluita armada, sol dependre de l'opinió pública nacional i internacional. No hem d'oblidar que els mitjans de comunicació solen estar, dominats pels mateixos grups de poder que es combaten.
Finalment, la violència hipoteca el futur d'aquelles societats que la utilitzen i assenta les bases d'una violència cultural. Una solució imposada amb violència, no sol ser una solució permanent i aquells que van perdre privilegis, podran rearmar-se i convertir-se en contra-violència.
Després: Fracàs de la violència armada per aportar igualtat i justícia social. Tampoc coneixem que mitjançant les armes i la violència s’hagi instaurat cap règim de llibertats o de “democràcia”. Mirem als grups d’alliberament que arribaren al poder en Argelia, Vietnam, Rússia, Xina, Cuba, en lloc trobem la participació del poble en la construcció d’un regim de garanties per les persones. En canvi trobem règims despòtics que continuen exercint violència contra els pobles que pretenien redimir.
La conseqüència és que el binomi violència/democràcia són incompatibles.
La violència instaura dos camps el de vencedors i vençuts. La noviolència no pretén derrotar al contrari, sinó convence’l, guanyar-lo per a la causa justa.
Primer misatge: noviolencia, desobediencia, objecció i insumisió: Són elements de treball polític imprensicindibles per el canvi i la transformació.
La democràcia lliberal, com a sistema polític, malgrat el desenvolupament realitzat continua tenint espais en el seu si no democràtics que cal combatre amb aquests mitjans.
Dos classes de violència: Personal (directa) i Estructural (indirecta). L’estructural, és la que impedeix la satisfacció de les necessitats humanes bàsiques (casa, treball, educació, sanitat, mediambient...).
La Pau en sentit ampli busca l’erradicació de la pobresa i l’explotació. Per tant, busca l’establiment d’un ordre econòmic i polític just. Cerca equitat, justícia, igualtat.
Una societat igualitària i emancipada és una societat en pau que busca l’erradicació de la pobresa i les desigualtats.
Una societat desigual es sustenta en la violència i en una desigual distribució del poder.
Es a dir, la Pau es un valor de 2n nivell. Vull dir que no es pot parlar de Pau si no tenim equitat, justícia, igualtat i això només es possible amb uns bons nivells d’educació, sanitat, treball, medi ambient, dret d’expressió i associació, és a dir de justícia social.
El pacifisme s’inscriu al costat d’altres utopies socials contemporanies (ecologisme, feminisme, socialisme, drets humans universals). Per què té una concepció de globalitat.
I el repte dels pacifistes es unificar la lluita contra la violència personal i contra l’estructural. En primer lloc contra la violència personal més destructiva: la guerra, i el que ho fa possible, la seva preparació, i busca a través del desarmament el millor camí per arribar a la pau. I en segon lloc per la igualtat, justícia i seguretat, que comprenen aspectes socials, econòmics i culturals.
Segon missatge. El pacifisme com a moviment social té una concepció de transformació social.
Però a més a més, per arribar a la Pau, necessitem instruments de lluita, i el millor d’ells és el de la noviolència (mètode sistematitzat per Gene Sharp). A vegades, pensem que la noviolència és una cosa de gent poc valenta, i s’associa a pasivitat, sumissió o cobardía quan generalment en la nostre vida quotidiana resolem els nostres problemes de manera noviolenta, és a dir, mitjançant el diàleg, la negociació, i si es necessari la desobediència.
El pacifista i el noviolent denuncia les injustícies i les combat activament. La noviolencia requereix compromís. Per tant, com a técnica la noviolència no es pasiva, no es inacció. Es acció directa noviolenta.
Es de la reflexió d’adequar els mitjans als fins, i que uns i altres s’ajustin a criteris ètics, d’on sorgeix la crítica a la vía violenta per accedir al poder. I d’on neix, amb major força la proposta de la noviolència com estratègia per a la transformació.
La mobilització pacífica noviolenta s’ha demostrat com el millor dels mitjans per arribar a societats més “democràtiques”, darrerament a: Serbia 2000 (contra Milòsevic), Ukraïna 2002 (Kutchma), Georgia 2003 (Shewernadze), també hem vist els canvis en Argentina, Equador, Bolivia.
Tercer missatge, la mobilització pacifica/noviolenta és fonamental per canviar i transformar l’ordre i la inèrcia de les coses.
Sobre la noviolencia davant la Guerra
Davant l'explosió de la violència armada i la guerra, les persones deuen plantejar-se dues qüestions vitals que determinarà la seva posició.
La primera, si entre les causes que van originar el conflicte, existeixen complicitats sorgides des del seu propi estat, derivades d'interessos polítics o econòmics; ¿S'ha contribuït, mitjançant l’ajuda militar o la venda d'armes o altres mitjans a crear les condicions per a l'explosió de la guerra? Molts dels conflictes armats en el passat i altres que vindran en el futur han sorgit en països als quals s'ha permès armar-se o se'ls ha subministrat ajuda militar i armaments.
I la segona, si la Comunitat Internacional va disposar de tots els mitjans necessaris per a evitar l'explosió del conflicte. Ambdues qüestions estan relacionades, els interessos econòmics i polítics dels estats condicionen les seves decisions en els organismes internacionals.
En determinats conflictes, les persones podem trobar-nos davant el dilema moral de prendre partit a favor d'una de les parts. Quan, per exemple, es pren el camí de la violència per a agredir i sotmetre per la força a un poble o davant violacions massives dels drets humans.
És aquí on cal diferenciar entre Pacifista i Noviolent. Mentre el pacifista en aquests casos acceptarà la defensa armada (cas de Bòsnia, Iraq, etc) i no podrà evitar posicionar-se del costat dels oprimits, reconeixent el dret a defensar-se d'una agressió.
En canvi el noviolent no acceptarà l’us de les armes, ja que rebutja la violència física i l'eliminació de l’oponent. El militant noviolent, si és conseqüent amb les seves idees i fa professió de fe d'aquestes, deu actuar, sempre, de forma positiva enfront del conflicte, ni evadir-lo, ni prendre una actitud passiva enfront d'ell, deu utilitzar tots els mitjans de la noviolencia (veure els mètodes de Gene Sharp) per impedir el triomf de la injusticia.
Métodos de Acción No Violenta
Protesta y persuasión
Declaraciones Formales
Discursos públicos
Cartas de oposición o de apoyo
Declaraciones de organizaciones o instituciones
Recogida pública de firmas
Declaraciones de acusación e intención
Peticiones de grupo o de masas
Comunicación con una audiencia más amplia
Eslogans, caricaturas y símbolos
Pancartas, posters y comunicación gráfica
Folletos, panfletos y libros
Periódicos y diarios
Grabaciones, radio y televisión
Escritos en el cielo y en la tierra
Representaciones en grupo
Delegaciones
Premios burla
Presión de grupo
Piquetes
Elecciones burla
Actos Públicos Simbólicos
Muestra de banderas y colores simbólicos
Portar símbolos
Rezos y adoraciones
Entrega de objetos simbólicos
Desnudos protesta
Destrucción de la propia propiedad
Luces simbólicas
Muestra de retratos
Pinturas protesta
Nuevos signos y nombres
Sonidos simbólicos
Reclamaciones simbólicas
Gestos rudos
Presiones sobre Individuos
Perseguir oficiales
Burlarse de oficiales
Fraternizaciones
Vigilias
Drama y Música
Parodias humorísticas y travesuras
Actuaciones de obras y música
Cantar
Procesiones
Marchas
Paradas
Procesiones Religiosas
Peregrinajes
Caravanas de Coches
Honores a los Muertos
Lutos políticos
Funerales de burla
Funerales de demostración
Homenajes en entierros
Asambleas Públicas
Asambleas de protesta o apoyo
Encuentros protesta
Encuentros protesta camuflados
Seminarios
Retiradas y renuncias
Huelgas sorpresa
Silencios
Rechazo a honores
Dar la espalda
No Cooperación Social
Boicots Sociales
Boicot social selectivo
Lysistratic nonaction
Excomulgar
Entredichos
No cooperation con eventos sociales, costumbres o instituciones
Suspensión de actividades socials o de apoyo
Boicot de asuntos sociales
Huelga de estudiantes
Desobediencia social
Abandono de instituciones sociales
Abandono del sistema social
Encierros en casa
No cooperación personal total
‘Lucha' de trabajadores
Asilo/refugio
Intervenciones colectivas
Emigración protesta (hijral)
No cooperación económica
Boicots económicos por consumidores
Boicot de consumidores
No consumo de bienes boicoteados
Política de austeridad
Aplazar o no pagar alquiler
Rechazo a alquilar
Boicot nacional de consumidores
Boicot internacional de consumidores
Acción de trabajadores y productores
Boicot de trabajadores
Boicot de productores
Acción por intermediarios
Boicot de suministradores y encargados
Acción por propietarios y mantenimiento
Boicot de comerciales
Rechazo a prestar o vender propiedades
Paro patronal
Rechazo a asistencia industrial
Huelga general de comerciantes
Acción de tenedores de recursos financieros
Retirada de depósitos bancarios
Rechazo a pagar impuestos, tasas o valoraciones
Rechazo a pagar deudas o intereses
Separación de fondos y créditos
Rechazo de rentas
Rechazo de dinero del gobierno
Acciones de los gobiernos
Embargos nacionales
Incluir comerciantes en una lista negra
Embargo internacional de vendedores
Embargo internacional de compradores
Embargo internacional de comercio
Huelgas
Huelgas Simbólicas
Huelga protesta
Declaración en huelga relámpago
Huelgas Agrícolas
Huelga de campesinos
Huelga de granjeros
Huelgas de grupos especiales
Rechazo a trabajar
Huelga de presos
Huelga de oficios
Huelga profesional
Huelgas industriales ordinarias
Huelga de autoridades
Huelga industrial
Huelga por compasión
Huelgas Restringidas
Huelga detallada
Huelga de choque
Huelga de ralentización
Huelga de trabajo para gobernar
Huelga de enfermos
Huelga por resignación
Huelga limitada
Huelga selectiva
Huelga multi-industrial
Huelga generalizada
Huelga general
Combinación of Huelgas y Cierres Económicos
Hartal
Cierre económico
No cooperación política
Rechazo de autoridad
Negación o retirada de obediencia o lealtad
Rechazo al transporte público
Literatura y discursos Resistencia de abogados
No cooperación ciudadana con el gobierno
Boicot de cuerpos legislativos
Boicot de elecciones
Boicot de empleo y posiciones gubernamentales
Boicot de departamentos del gobierno, agencias y otros cuerpos
Retirada de instituciones educativas del gobierno
Boicot de organizaciones apoyadas por el gobierno
Rechazo de asistencia
Retirar señales propias
Rechazo a aceptar oficiales
Rechazo a prorrogar instituciones existentes
Alternativas Ciudadanas a la Obediencia
Sumisión lenta o de mala gana
No obediencia en ausencia de supervisión directa
No obediencia popular
Desobediencia disfrazada
Rechazo a montajes o encuentros para dispersarse
Sentadas
No cooperation con el reclutamiento y la deportación
Esconderse, escaparse e identidades falsas
Desobediencia civil de leyes ‘ilegítimas'
Acción del Personal del Gobierno
Rechazo selectivo de asistencia gubernamental
Bloquear las líneas de comandos e información
Stalling and obstruction
No cooperación general administrativa
No cooperación judicial
Ineficiencia deliberada y no cooperación selectiva
Motines
Acción Gubernamental Nacional
Casi-legal evasiones y retrasos
No cooperación por unidades gubernamentales constituyentes
Acción Gubernamental Internacional
Cambio de diplomáticos y otras representaciones
Retraso y cancelaciones de eventos diplomáticos
Negación de reconocimiento diplomático
Ruptura de relaciones diplomáticas
Retirada de organizaciones internacionales
Rechazo a formar parte de cuerpos internacionales
Expulsión de organizaciones internacionales
Intervención no violenta
Psicológica
Auto-exposición a los elementos
Ayunos
Ayuno de presión moral
Huelga de hambre
Ayuno Satyagrahic
Juicio inverso
Acoso no violento
Intervención Física
Manifestación de brazos caídos
Declaraciones y apoyos
Ride-in
En el agua
Mill-in
Súplicas
Mítines no violentos
Mítines aéreos no violentos
Invasión no violenta
Obstrucción no violenta
Ocupación no violenta
Intervención Social
Establecer nuevos modelos sociales
Sobrecarga de facilidades
Stall-in
Speak-in
Teatro guerrilla
Institutos sociales alternativos
Sistemas de comunicación alternativos
Intervención Económica
Huelga invertida
Huelga de encierro
Incautación no violenta de tierras
Danza de bloqueos
Falsificación motivada políticamente
Preclusive purchasing
Incautación de bienes
Dumping
Patronato selectivo
Mercados alternativos
Sistemas de transporte alternativos
Instituciones económicas alternativas
Intervención Política
Sobrecarga de los sistemas de la administración
Revelar la identidad de agentes secretos
Desobediencia civil de leyes “neutrales”
Seguir trabajando sin colaboración
Soberanía dual y gobierno paralelo