Qui som?   |     Documents   |     Campanyes

 

You are here

MANIFEST : NO A LA DESPESA MILITAR, EL BEL·LICISME I EL MILITARISME (cat/cast)

MANIFEST : NO A LA DESPESA MILITAR, EL BEL·LICISME I EL MILITARISME  (pdf)

MANIFIESTO : NO AL GASTO MILITAR, EL BELICISMO Y EL MILITARISMO (cast debajo)  (pdf)

Actualment més de cinquanta conflictes bèl·lics afecten diverses regions del món. A la invasió d’Ucraïna per part de Rússia, el genocidi del govern d’Israel contra el poble palestí, cal afegir-hi altres guerres amb menor seguiment mediàtic com Sudan, R.D. del Congo, el Sahel, etc, però que també causen milers de morts. En totes cal promoure l’alto el foc.

En aquestes circumstàncies es produeix l’arribada de Donald Trump a la Casa Blanca que ha empitjorat encara més la cursa d’armaments i el bel·licisme que hi havia al món i a Europa arran de la guerra d’Ucraïna.

La història ens ensenya que els moments de militarització sempre són el preludi de la guerra. Per això fa anys que van preparant el marc de justificació. El 2014, els països de l’OTAN van acordar incrementar els pressupostos de defensa fins al 2% del PIB. Després de la invasió d’Ucraïna i de l’actual genocidi a Palestina, les prioritats polítiques de l’OTAN i la UE s’han redirigit a impulsar un augment de la despesa en l’adquisició de noves armes, la incorporació del servei militar obligatori i el finançament de la indústria militar perquè produeixi més i la creació de més fons de finançament per desenvolupar nous prototipus més letals i autònoms.

El nou Secretari General de l’OTAN, Mark Rutte, ha manifestat que amb el 2% no n’hi ha prou i que caldrà fer sacrificis. Molts governs europeus hi estan d’acord amb l’augment; fins i tot d’un 5%. Consideren que la seguretat és el més important i que s’hauran de fer retallades en salut i despeses socials. Afirmacions que han ratificat el lituà, Andrius Kubilius, nou Secretari de Defensa i Espai de la UE, o l’estoniana Kaja Kallas, nova Secretaria d’Exteriors de la UE. Donald Trump ha anat més enllà i ha exigit que Europa ha d’arribar al 5% del PIB en despesa militar, el mateix que ha ratificat el primer ministre de Polònia, Donald Tusk.

En la trobada del 17 de febrer de representants de països de la UE convocats per Macron a Paris es va reafirmar l’objectiu d’augmentar la despesa en defensa i seguretat, flexibilitzant les regles d’estabilitat pressupostària i considerar l’endeutament del conjunt de la UE en despesa militar.

El pressupost del Ministeri de Defensa de l'any 2024 va ser el mateix que el de 2023 per estar prorrogat, per a incrementar-lo s’han fet transferències de crèdit de 2.929,2 milions € fins arribar a 19.723 M€, el 1,28% del PIB. Però considerant que es pretén arribar al 2% del PIB representarà la colossal xifra de 36.000 M€ i si es tenen en compte altres partides militars repartides per altres ministeris, aleshores la xifra podria arribar als 46.000 M€. Una despesa que, de ben segur, anirà en detriment de les despeses socials.

Un increment de l’armamentisme impulsat per portaveus de democràcies on no es pregunta a les poblacions sobre aquests temes tan greus, però que amb l’argument de la seguretat afavoreixen l’autoritarisme i l’augment d’una extrema dreta neofeixista que provocarà un retrocés dels drets i les llibertats de la població.

L’administració Trump també representa la persecució dels feminismes i dels col·lectius LGTBIQ+, la negació del canvi climàtic i l’augment de les polítiques de caràcter xenòfob que acusa els immigrants com els responsables de problemes socials i de seguretat.

Les entitats sotasignades iniciem una CAMPANYA CONTRA LA DESPESA MILITAR, considerant que un augment en els pressupostos de Defensa comportarà retallades en tots els àmbits de les despeses socials: salut, educació, pensions, serveis socials i en la millora d’un treball digne. A més a més, l’augment en despesa militar no ens dona més seguretat, sinó que comporta més probabilitat de guerra oberta.

Demanem al Govern :

Que no cedeixi davant les pressions de l’OTAN, de la Comissió Europea, ni de Donald Trump en l’increment de la despesa militar.

Que posi fi al comerç d’armes i de tecnologia militar i de seguretat (compra,venda i transit) amb Israel.

Apostar per la distensió, lluny de la retòrica amenaçadora i les espirals armamentistes de l’OTAN, que activi el desarmament, obri les portes al diàleg i a la confiança mútua amb l’objectiu de desescalar els conflictes mitjançant l’ús de la diplomàcia, la negociació, la cooperació i la noviolència. Aquestes polítiques haurien de conduir a la finalització de la violència armada a Ucraïna, Palestina i altres llocs. Cal reprendre l’aposta dels anys 90 d’una seguretat comuna i compartida sense exclusions a Europa.

Impulsar una política exterior orientada a la pau, orientada a la seguretat humana, mitjançant instruments com ara la mediació, la diplomàcia, la defensa dels drets humans o la intervenció civil en conflictes per construir la pau.

Fomentar espais de diàleg entre moviments socials, acadèmics i polítics encaminats a elaborar propostes de polítiques de pau, cossos civils de pau, defensa civil i de seguretat no armada. Potenciar els recursos humans i econòmics per a la conversió de la industrial militar a sectors productius civils d’interès.

Promoure activament una pau ambiental sustentada en bases científiques, amb polítiques clares de descarbonització justes i segures que minimitzin i reparin els danys que afectaran les generacions futures. Reduir la utilització massiva per part de la industria d’armament de minerals ja escassos, però que són necessaris per aconseguir un equilibri ecològic més sostenible.

Impulsar polítiques que incideixin en la millora de la vida diària de les persones, en habitatge, salut, educació i serveis socials. Impulsar una política de seguretat humana que posi en el centre les cures de les vides de les persones i del planeta i enforteixi els vincles i el suport mutu entre els pobles.

Si voleu adherir-vos al Manifest, envieu un mail a catalunyaperlapau@gmail.com

-------

(castellano)

Actualmente más de cincuenta conflictos bélicos afectan varias regiones del mundo. A la invasión de Ucrania por parte de Rusia, el genocidio del gobierno de Israel contra el pueblo palestino, hay que añadir otras guerras en lugares con menor seguimiento mediático como Sudán, R.D. del Congo, el Sahel.etc, pero que también causan miles de muertes. En todas hay que promover el alto el fuego.

En estas circunstancias se produce la llegada de Donald Trump en la Casa Blanca que ha empeorado todavía más la carrera de armamentos y el belicismo que había en el mundo y en Europa a raíz de la guerra de Ucrania.

La historia nos enseña que los momentos de militarización siempre son el preludio de la guerra. Por eso hace años que están preparando el marco de justificación. El 2014, los países del OTAN acordaron incrementar los presupuestos de defensa hasta el 2% del PIB. Después de la invasión de Ucrania y del actual genocidio a Palestina, las prioridades políticas de la OTAN y la UE se han redirigido a impulsar un aumento del gasto en la adquisición de nuevas armas, la incorporación del servicio militar obligatorio y la financiación de la industria militar para que produzca más y la creación de más fondos de financiación para desarrollar nuevos prototipos más letales y autónomos.

El nuevo Secretario General del OTAN, Mark Rutte, ha manifestado que con el 2% no hay suficiente y que habrá que hacer sacrificios. Muchos gobiernos europeos están de acuerdo con el aumento; incluso hasta un 5%. Consideran que la seguridad es lo más importante y que se tendrán que hacer recortes en salud y gastos sociales. Afirmaciones que han ratificado el lituano, Andrius Kubilius, nuevo Secretario de Defensa y Espacio de la UE, o la estonia Kaja Kallas, nueva Secretaría de Exteriores de la UE. Donald Trump ha ido más allá, ha exigido que Europa tiene que llegar al 5% del PIB en gasto militar, el mismo que ha ratificado el primer ministro de Polonia, Donald Tusk.

En el encuentro del 17 de febrero de representantes de países de la UE convocados por Macron a Paris se reafirmó el objetivo de aumentar el gasto en defensa y seguridad, flexibilizando las reglas de estabilidad presupuestaria y considerar el endeudamiento del conjunto de la UE en gasto militar.

El presupuesto del Ministerio de Defensa del año 2024 fue el mismo que el de 2023 por estar prorrogado, para incrementarlo se han hecho transferencias de crédito de 2.929,2 millones € hasta llegar a 19.723 M€, el 1,28% del PIB. Pero considerando que se pretende llegar al 2% del PIB representará la colosal cifra de 36.000 M€ y si se tienen en cuenta otras partidas militares repartidas por otros ministerios, entonces la cifra podría llegar a los 46.000 M€. Un gasto que, a buen seguro, irá en detrimento de los gastos sociales.

Un incremento del armamentisme impulsado por portavoces de democracias donde no se pregunta a las poblaciones sobre estos temas tan graves, pero que con el argumento de la seguridad favorecen el autoritarismo y el aumento de una extrema derecha neofascista que provocará un retroceso de los derechos y las libertades de la población.

La administración Trump también representa la persecución de los feminismos y de los colectivos LGTBIQ+, la negación del cambio climático y el aumento de las políticas de carácter xenófobo que acusa a los inmigrantes de ser los responsables de problemas sociales y de seguridad.

Las entidades abajo firmantes iniciamos una CAMPAÑA CONTRA EL GASTO MILITAR, considerando que un aumento en los presupuestos de Defensa comportará recortes en todos los ámbitos de los gastos sociales: salud, educación, pensiones, servicios sociales y en la mejora de un trabajo digno. Además, el aumento en gasto militar no nos da más seguridad, sino que comporta más probabilidad de guerra abierta.

Pedimos al Gobierno :

Que no ceda ante las presiones de la OTAN, de la Comisión Europea, ni de Donald Trump en el incremento del gasto militar.

Que ponga fin al comercio de armas y de tecnología militar y de seguridad (compra,venta y tránsito) con Israel.

Apostar por la distensión, que lejos de la retórica amenazante y las espirales armamentistas de la OTAN, active el desarme, abra las puertas al diálogo y a la confianza mutua con el objetivo de desescalar los conflictos mediante el uso de la diplomacia, la negociación, la cooperación y la noviolència. Estas políticas tendrían que conducir a la finalización de la violencia armada en Ucrania, Palestina y otros lugares. Hay que retomar la apuesta de los años 90 de una seguridad común y compartida sin exclusiones en Europa.

Impulsar una política exterior orientada a la paz, orientada a la seguridad humana, mediante instrumentos como, por ejemplo, la mediación, la diplomacia, la defensa de los derechos humanos o la intervención civil en conflictos para construir la paz.

Fomentar espacios de diálogo entre movimientos sociales, académicos y políticos encaminados a elaborar propuestas de políticas de paz, cuerpos civiles de paz, defensa civil y de seguridad no armada. Potenciar los recursos humanos y económicos para la conversión de la industrial militar a sectores productivos civiles de interés.

Promover activamente una paz ambiental sustentada en bases científicas, con políticas claras de descarbonización justas y seguras que minimicen y reparen los daños que afectarán a las generaciones futuras. Reducir la utilización masiva por parte de la industria de armamento de minerales ya escasos, pero que son necesarios para conseguir un equilibrio ecológico más sostenible.

Impulsar políticas que incidan en la mejora de la vida diaria de las personas, en vivienda, salud, educación y servicios sociales. Impulsar una política de seguridad humana que ponga en el centro los cuidados de las vidas de las personas y del planeta y fortalezca los vínculos y el apoyo mutuo entre los pueblos.

 

Si queréis adheriros al manifiesto enviad un mail a catalunyaperlapau@gmail.com

 

Xarxes Socials

Pots seguir-nos en:

Solidaritat Palestina

Nuclears en cap lloc